سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] تنگ چشمى همه بدیها را فراهم گرداند و مهارى است که به سوى هر بدى کشاند . [نهج البلاغه]
جمع صمیمی
 
هاشمی رفسنجانی می نویسد:" امروز نخست وزیر برای مسئله قطع سوبسید از وزارت نفت و نیرو - که در کمیسیون برنامه و بودجه برای مخارج جنگ قطع شده - خدمت امام می رود. پیغام دادم که نظر کمیسیون هم به امام گفته شود ... امام تصمیم گیری را به سران قوا محول کرده اند."

کاهش شدید قیمت نفت در سال 1388 که مشابه کاهش شدید قیمت نفت در سال 1365 می‌باشد و طرح موضوع حذف یارانه‌های انرژی در هر دو مقطع، امکان مقایسه جالبی را میان مواضع دو رئیس دولت وقت یعنی مهندس میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت و دکتر احمدی‌نژاد ریاست‌جمهور فعلی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، براساس خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی که قرار است به زودی با نام «اوج دفاع» منتشر شود، در این سال به دلیل سقوط فاحش قیمت نفت و رسیدن آن به مرز 8 دلار، کشور با کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه شده بود و در این شرایط با توجه به هزینه‌های روزافزون جنگ، تأمین بودجه مورد نیاز کشور توسط دولت عملاً ممکن نبود و به دلیل بحران اقتصادی، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی وقت در سال 1365 تغییر کردند.

در این شرایط کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جهت تأمین بخشی از کسر بودجه کشور، پیشنهاد حذف یارانه‌های انرژی را مطرح کرد که این امر با مخالفت دولت به ویژه مهندس موسوی مواجه می شود.

هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می نویسد:" شب جلسه سران قوا در دفتر نخست وزیر بود. بحث عمده درباره بودجه بود. کمیسیون برنامه و بودجه اعتبار وزارتخانه های نیرو و نفت را حذف کرده و و به آنها اجازه داده که با گران کردن محصولات خود، درآمد کسب کنند. دولت با این کار مخالف است و می خواهد از طریق استقراض، این کمبودها را که حدود سیزده میلیارد تومان است تامین کند."

وی ادامه می دهد:" امروز نخست وزیر برای مسئله قطع سوبسید از وزارت نفت و نیرو - که در کمیسیون برنامه و بودجه برای مخارج جنگ قطع شده - خدمت امام می رود. پیغام دادم که نظر کمیسیون هم به امام گفته شود ... امام تصمیم گیری را به سران قوا محول کرده اند."

مهندس موسوی با این استدلال که حذف یارانه‌های انرژی موجب اثرات تورمی شدید می‌شود، پیشنهاد داد با موافقت امام خمینی (ره) کسر بودجه دولت که بالغ بر 13 میلیارد تومان می‌شد، از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین شده و یارانه‌های انرژی حذف نشود.


در سال جاری نیز که قیمت نفت از متوسط 100 دلار در سال گذشته به حدود 40 دلار کاهش یافته است، به عنوان یکی از راه‌های تأمین منابع مورد نیاز دولت، حذف یارانه‌های انرژی توسط رئیس‌جمهور پیشنهاد شده که این بار برخلاف 23 سال قبل، این طرح از موافقت دولت و مخالفت مجلس برخوردار است.

گرچه در بسیاری از ابعاد نظیر اختلاف میان قیمت نفت اکنون و 23 سال قبل، شرایط جنگی کشور و... شرایط فعلی با آن زمان متفاوت است، اما تکرار این پیشنهاد و تفاوت موضع روسای دولت‌های وقت که اکنون پس از 23 سال به رقیب هم در انتخابا ریاست‌جمهوری تبدیل شده‌اند، می‌تواند جالب باشد.


نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 64604
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 2
..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... درباره خودم ..........
جمع صمیمی
امیر

.......... لوگوی خودم ........
جمع صمیمی
.......لوگوی دوستان ........

....... لینک دوستان .......
ساناز
رضا
کامبیز
قلم

............. اشتراک.............
 
............ طراح قالب...........