سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون دانشمند بمیرد، همه چیز حتی ماهیان در دریا بر او بگریند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
جمع صمیمی
تقدیم و ‌آغاز بررسی دو فوریت لایحه اصلاح بند 2 اصلاحی ماده 36 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب 1385 موسوم به لایحه کاهش سن رأی دهندگان با حاشیه ها و واکنش برخی از نمایندگان همراه بود.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس غلامحسین الهام سخنگوی دولت و صادق محصولی وزیر کشور برای دفاع از دو فوریت لایحه کاهش سن رأی دهندگان حضور یافتند. 

سخنگوی دولت که برای دفاع و از ارایه دلایل تقدیم این لایحه با قید دو فوریت در سخنگاه (تریبون) مجلس حضور یافت به یکباره با فریادهای دو – دو به معنای مخالفت نمایندگان روبرو شد که این فریادها بارها تذکر لاریجانی را مبنی بر این که اجازه بدهید سخنان خود را مطرح کنند، را به همراه داشت. 

الهام که همچنان لبخند بر لب داشت نیز گفت که قبل از نوبت دو – دو می گویند سه می شود. 

در تمام مدت سخنان الهام که در ضرورت ارایه این لایحه با قید دو فوریت سخن می گفت، نمایندگان باز هم مخالفت خود را اعلام می کردند. 

پس از اظهارات سخنگوی دولت، کاظم جلالی نماینده شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تذکری با استناد به اصل 3 قانون اساسی مبنی بر اصل رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه ملت ایران گفت: در سخنان سخنگوی دولت بحث سن تکلیف مطرح شده اگر چنین باشد در اسلام سن تکلیف برای پسرها 15 سال و برای دختران 9 سال در نظر گرفته شده است که این تبعیض نارواست و سن رأی نیز بر این اساس باید باشد. 

لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر از نمایندگان خواست که مسایل فردی را با مسایل اجتماعی تفاوت قائل شوند. 

وی تأکید کرد: مسایل اجتماعی، عرف جامعه و بر اساس عقل است. 

در ادامه مهدی کوچک زاده یکی از نمایندگان سرسخت حامی احمدی‌نژاد از سکوت لاریجانی در هنگام فریادهای دو – دو نمایندگان انتقاد کرد. 

وی با استناد به این مطلب که رئیس مجلس قسم خورده، که از شأن و جایگاه مجلس دفاع و‌ آیین نامه را رعایت کند، گفت: بر اساس آیین نامه، انجام تظاهرات، قطع سکوت مجلس، تهمت و حرکاتی که موجب بی‌نظمی در مجلس شود، ممنوع است و رئیس مجلس باید تذکر دهد.
وی ادامه داد: ناطقان هیچگاه در فوریت لایحه کاهش سن رأی دهندگان صحبت نکردند، 40 روز به انتخابات ریاست جمهوری مانده و این بهترین دلیل برای فوریت این لایحه است. 

محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نیز در هنگام بررسی دو فوریت لایحه کاهش سن رأی دهندگان، در تذکری آیین نامه ای یادآور شد که قید دو فوریت طبق قانون برای مواردی باشد که فوت وقت در آن منجر به ایجاد خسارت برای کشور شود. 

وی افزود: این لایحه هیچ فوریتی ندارد که فوت زمان در آن خسارت آور باشد. 

رئیس مجلس نیز در واکنش به این تذکرات از عثمانی خواست تا نظر خود را در رأی اعمال کند.
لاریجانی افزود: لابد کسانی که این لایحه را ارایه داده اند به دلیل نزدیکی انتخابات آن را آورده اند. 

در هنگام برسی دو فوریت لایحه کاهش سن رأی دهندگان علی ریاض معاون پارلمانی وزارت بهداشت و محمدحسین موسی پور معاون امور مجلس و حقوقی وزارت کشور نیز در مجلس حضور داشتند، تعداد بسیاری از نمایندگان در برسی فوریت این لایحه اطراف سخنگوی دولت و وزیر کشور جمع شده بودند. 

همچنین جمعی از دانش آموزان دختر نیز به عنوان تماشاچی در جایگاه مجلس بودند. 

نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 64608
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 6
..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... درباره خودم ..........
جمع صمیمی
امیر

.......... لوگوی خودم ........
جمع صمیمی
.......لوگوی دوستان ........

....... لینک دوستان .......
ساناز
رضا
کامبیز
قلم

............. اشتراک.............
 
............ طراح قالب...........