سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دنیا را به کسی که دوست داردو کسی که دوست ندارد، می دهد؛ امّا دین را جز به کسی که دوست دارد، نمی دهد . پس خداوند به هرکه دین داده، دوستش داشته است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
جمع صمیمی

سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق در اظهاراتی علنی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی درخواست کرد که به وحدت و اجماع بیندیشند و کاری نکنند که اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری همدیگر را ملامت نمایند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ خاتمی طی سخنانی در جمع اعضای خانه احزاب گیلان با اشاره به شرایط خطرناک کشور و ضرورت پیروزی منتقدان دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: «اگر واقعا بخواهیم آنچه در سال 84 رخ داد را تکرار کنیم اولا ما باید خودمان را ملامت بکنیم چون مردم آن دفعه هم به صحنه آمدند و سر جمع در مرحله اول حدود 60 درصد آراء را به اصلاح طلبان دادند اما نتیجه چه شد و چطور شد که وضعیت دیگری پیش آمد؟ آیا می خواهیم این وضع تکرار شود؟»

وی افزود:«یکی از علل اصلی که بنده انصراف دادم این است که حضور 3 نفر از چهره هایی که ارزشمند بودند موجب تقسیم آرا و در نتیجه آن قضاوت بد تاریخ درباره اینکه با توجه به رای افراد، حساب می کنند که اصلاحات اینقدر رای دارد می شد که این وضعیت نباید به وجود می‌آمد و نباید زمینه برای این قضاوت فراهم می‌شد. به خصوص در مورد شخص بنده که روی این مساله خیلی قضاوت می شد.»

خاتمی تصریح کرد:«در ماههای اخیر محبت و شور و اشتیاق مردم به بنده طوری بود که احساس می کردم اگر خودمان فضا را تنگ نمی کردیم یک بار دیگر ملت نشان می داد که چه می خواهد و با چه اکثریتی چه نظر و گرایشی را می پذیرد. وقتی این طور شد باید ملاحظه این کار را می کردم و نگذارم سوء تفاهمی پیش بیاید.»

رئیس‌جمهور سابق در توصیه‌ای صریح به میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «الان هم به دو کاندیدایی که در عرصه هستند گفته‌ام شایسته است به این نتیجه برسند که در انتخابات پیروز شویم. وحدت و تجمع آرا از اینکه چه کسی روی کار باشد مهمتر است. خود دوستان و مردم هم می توانند این را تشخیص را بدهند کجا امکان رای بیشتراست؛ یا لااقل باید به ساز و کاری برای جلوگیری از تفرق آراء رسید که در نهایت بر اساس آن تصمیم نهایی گرفته شود».

خاتمی تاکید کرد: «رسالت تاریخی عزیزانی که در صحنه اند و همه ما این است که بتوانیم کاری بکنیم که شاهد تفرق آراء نباشیم و باز بعد از 23 خرداد وضعی پیش آید که همدیگر را ملامت کنیم که کاش این طور نشده بود. برای این امر باید با تدبیر عمل شود.»

رئیس جمهور سابق با تاکید بر اهمیت حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای تاکید کرد: «اگر حضور مردم کم باشد احتمال شکست زیادتر خواهد بود. اگر حضور زیادتر باشد در صورت تعدد کاندیداها باز هم نتیجه ای غیر از آنچه که طرفداران تداوم وضع موجود می خواهند اتفاق خواهد افتاد.»

وی یادآور شد: «شرایط امروز واقعا حساس است. اگر معتقدیم وضع کنونی مناسب نیست دیگر باید گلایه ها کمبودها و اشکالات را کنار بگذاریم و حول مشترکات کنار یکدیگر جمع شویم».

رئیس بنیاد باران تاکید کرد: «انقلاب و کشور متعلق به مردم است. هنوز آنها تاثیر گذار هستند ولی بسیاری از مشکلات یا نگرانی هایی که وجود دارد ممکن است طوری شود که نتیجه آرا مطلوب ما نباشد و یا خدای نا خواسته در آن تصرف شود حضور مردم می تواند این مسائل را مرتفع کند و از بین ببرد».

خاتمی خاطرنشان کرد: «همه باید مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند.مردم ما هم مردم بیداری هستند و حضور مردم می تواند باطل السحر خیلی از مشکلات باشد.» 

خاتمی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از عملکرد دولت احمدی‌نژاد گفت: «آیا طی سال‌های گذشته اعتبار مردم بالاتر رفته؟ آیا وضع زندگی مردم ما بهتر شده؟ قدرت ما برای گرفتن سهمی برای حضور در صحنه ها ی مختلف بین المللی بیشتر شده یا کمتر؟ آیا از منابع مادی و معنوی کشور درست در مسیر بهروزی، پیشرفت و توسعه کشور و در جهت برخورداری مردم استفاده کرده ایم؟ آیا به حقوق و آزادی های مسلم مردم بیشتر توجه شده یا کمتر؟»

وی با طرح این پرسش که «آیا ما در سال های گذشته محدودیت تصمیم گیری مردم را بیشتر کرده ایم یا اینکه فضا را برای تصمیم گیری آزاد مردم باز گذاشته ایم؟»، اظهار داشت: «این جمعی که دلشان برای انقلاب می سوزد و هر کدامشان که خدمت کرده و می کنند یکسره یک خط قرمز دور اسمشان می کشند که اینها صلاحیت ندارند تا در معرض رای مردم قرار بگیرند. این محدود کردن اختیار مردم؛ محدود کردن حدود کسانیست که دلشان برای انقلاب و کشور می سوزد یا گسترده تر کردن است؟»

رئیس‌جمهور سابق ادامه داد: «اگر واقعا ما در مسیراین معیارها حرکت کرده ایم کار خوبی بوده است و اگر نیست همه موظفیم اگر از مسیر منحرف شده ایم برگردیم؛ اگر کند شده ایم تند تر شویم و اگر ایستاده ایم حرکت کنیم.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«انتخابات یکی از راههایی است که مردم باید با همه محدودیت هایی که هست در آن حضور داشته باشند.»

خاتمی در ادامه در مورد مهندس میرحسین موسوی و حضور وی در انتخابات به عنوان کاندیدا، اظهار داشت: «مهندس موسوی را انسانی سالم شایسته و قوی می دانم.دغدغه ها و نگرانی ها و دلایل ایشان برایم کاملا قابل قبول است.ایشان از سرمایه های انقلاب و از انسان‌های خوش فکر و دلسوز انقلاب است.»

رئیس بنیاد باران افزود: «اینکه مهندس موسوی در این موقعیت احساس خطر می کند و در عرصه می آید برای همه ما غنیمت است، البته آقای کروبی هم از سرمایه های انقلاب ماست و برای ما ارزشمند است.»

وی سپس تاکید کرد:«در این مقطع صحبت سر این است که ما چه کاری می خواهیم انجام بدهیم و صحبت سر نمره دادن به افراد نیست.شاید خیلی افرادی باشند که نمره های بالا و شایستگی های زیادی دارند ولی آنچه اکنون مطرح است موفقیت در انتخابات پیش روست.»

خاتمی تصریح کرد: «اگر معتقدیم می شود بهتر از این کشور را اداره کرد ؛اگر معتقدیم خطرات بزرگی کشور را تهدید می کند؛باید آنها را کم یا رفع کرد؛ نحوه مدیریت کشور باید بهینه شود. الان که در مرحله انتخاباتیم؛ باید به موفقیت در آن فکر کرد.»

خاتمی با اشاره به در دسترس نبودن امکانات برای اصلاح‌طلبان، اظهار داشت:« با توجه به این موضوع، تنها راهی که برای تحقق این امر وجود دارد انتخابات و رای مردم است که می تواند تعیین کننده باشد.»

وی افزود: «خدا را سپاسگزاریم که هنوز انتخابات در کشور هست گرچه معتقدیم شیوه ها و روش هایی وجود دارد که آنها درست نیست و حتی گاهی با روح قانون اساسی سازگار نیست.»

رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد: در این موقعیت که با تنگناها مواجهیم ،مشکلات ایجاد می شود و سخت گیری ها هم زیاد است نباید آن آرمانها و ایده های خیلی دورمان را در نظر بگیریم و بخواهیم یکشبه به آنها برسیم ؛ نباید خیال پردازی و ایده پردازی کنیم.»


نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 64607
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 6
..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... درباره خودم ..........
جمع صمیمی
امیر

.......... لوگوی خودم ........
جمع صمیمی
.......لوگوی دوستان ........

....... لینک دوستان .......
ساناز
رضا
کامبیز
قلم

............. اشتراک.............
 
............ طراح قالب...........